Тel. +48 (22) 490-81-90
Zamów rozmowę
Testuj bezpłatnie Panel klienta
Zamów rozmowę
Twoje imię:
Ошибка!
Twój numer telefonu:
Ошибка!
pl
eTutorium

Jak przygotować materiał: czego potrzebuje webinar?

, Opublikowano w Blog

Jeśli planujesz przeprowadzanie seminariów internetowych, najprawdopodobniej pojawiło się w twojej głowie pytanie: czego potrzebuje webinar? Jak wybrać materiał i jak go opracować? Czasami prowadzący starają się przedstawić podczas spotkania z uczestnikami całą swoją wiedzę. Nie możemy jednak zapominać, że każde spotkanie online powinno mieć swój jeden główny cel. Przyjrzyjmy się procesowi tworzenia i organizowania treści webinara.

Wybierz temat

Przygotowywanie webinara zawsze rozpoczyna się od określenia nazwy. Od jego tytułu zależy to, w jaki sposób zainteresujesz grupę docelową i ile osób pojawi się na twoim spotkaniu online. Właśnie dlatego dobrze jest przyjrzeć się dokładniej temu zagadnieniu.

Tytuł SEO

Żeby o webinarze dowiedziało się jak najwięcej osób, podczas przygotowywania tytułu trzeba pomyśleć o SEO. Odpowiednie jego określenie wraz z wykorzystaniem kluczowych synonimów zwiększa szanse na znalezienie się wyżej w wynikach wyszukiwania informacji o seminariach online w wyszukiwarkach. Z tego względu należy dowiedzieć się, jak ludzie określają zagadnienie, które chcesz poruszyć. Wykorzystaj do tego celu serwisy pomagające w doborze słów kluczowych, na przykład Google AdWords. Wejdź na podaną stronę i wpisz w oknie wyszukiwania różne warianty tematu swojego webinara. Zobaczysz, jakie sformułowania okazują się najbardziej popularnymi. Wybierz je i wykorzystaj podczas opracowywania tytułu.

Rodzaj tytułu

  • Tytuły pytające. Czytając taki tytuł, zainteresowana osoba stara się podświadomie odpowiedzieć na zadane pytanie, dlatego też często zapoznaje się z dalszą treścią.
  • Obietnica korzyści za realizację określonej liczby kroków. Taki tytuł brzmi bardzo solidnie i gwarantuje pozytywne rezultaty. Przykład: 5 kroków do sukcesu twojego webinara. Wykorzystując ten schemat, staraj się używać liczb nieparzystych.
  • Tytuły przerażające i szokujące. Strach zachęca do działania – o tym wiadomo nie od dzisiaj. Dlatego takie tytuły dają znakomite rezultaty. Nie możesz jednak zapominać o dostosowywaniu się do charakteru grupy docelowej swojego webinara. Przestrasz ją, a następnie zaoferuj rozwiązanie, które pozwoli pozbyć się strachu podczas spotkania online.

Zasady dobrego tytułu

Wyróżnia się kilka nienaruszalnych zasad tworzenia tytułów, które pomogą Ci zwrócić uwagę czytelników:

  • Nazwa powinna być krótka i informacyjna. Ważne, żeby osoby, które spojrzą na tytuł, od razu zrozumiały sens zagadnienia i zastanowiły się nad tym, czy potrzebują na nie odpowiedzi.
  • Najlepiej rzucają się w oczy pierwsze i ostatnie trzy słowa. Nie wszyscy lubią czytać. Odnosi się to nie tylko do długich tekstów, lecz nawet tytułów. Dlatego powinny one składać się optymalnie z 6 słów.
  • Wykorzystujcie cyfry – łatwo je zapamiętać. Na przykład: 5 głównych przyczyn, dla których warto wybrać portal etutorium.pl.
  • Podziel tytuł. Jeżeli jest on zbyt długi, spróbuj podzielić go na dwie części – każda będzie czytana osobno i stanie się łatwiej zapamiętywana.
  • Używaj przymiotników jakościowych. Na przykład: prosty, ważny, szczególny. Składają się z około 6 znaków, a ich znaczenie jest dość oczywiste.
  • Zwracaj się do czytelnika. Jeżeli tytuł będzie zwracał się bezpośrednio do osoby, która się z nim zapoznaje, zdobędziesz jej uwagę.

Dobór treści

Po określeniu tematu webinara w taki sposób, żeby jak najlepiej dotrzeć do jego grupy docelowej, przejdź do głównej części tworzenia treści. Ważne jest, aby zwrócić na ten proces szczególną uwagę, gdyż pozwoli on zachęcić wiele osób do uczestnictwa w webinarze. Jeżeli natomiast przekazywane informacje będą niskiej jakości, wtedy wysiłek pójdzie na marne.

Sposoby prezentacji materiału

Można wyróżnić kilka głównych struktur webinara. To właśnie one pomogą zorientować się w tym, jaka metoda najlepiej sprzyja prezentacji konkretnego materiału podczas spotkania online. W znaczący sposób uprościsz sobie proces przygotowywania treści.

  • Webinar poglądowy. Wykorzystuje się go w celu powierzchownego przyjrzenia się tematyce webinara, bez jej głębokiej analizy. W tym przypadku potrzebne są ci tylko ogólne informacje.
  • Głęboka analiza. Podczas tego webinara pod uwagę bierzesz pytania specjalistyczne, wyjaśniasz sekrety profesjonalistów. Ważne, żeby wybrać taki materiał, który pozwoli ci głęboko wniknąć w sens poruszanego tematu.
  • Strategia turowa. Przedstawiasz uczestnikom konkretny plan działania, który umożliwi otrzymanie pożądanych rezultatów. Mówiąc dokładniej, chodzi tu o wykorzystywanie listy kontrolnej, której każde działanie zbliża do określonego wyniku.
  • Pytania i odpowiedzi. W tym przypadku webinar przygotowywany jest jako konferencja, podczas której uczestnicy zadają pytania na określony temat, a prowadzący stara się udzielić jak najbardziej konkretnych odpowiedzi (w wielu przypadkach można je jednak przygotować z wyprzedzeniem).

Mapa myśli

Gdy już zdecydujesz się na konkretny rodzaj swojego webinara, musisz przystąpić do logicznego jego konstruować, żeby każdy rozdział odnosił się do odpowiedniego materiału. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów przygotowywania przejrzystego schematu seminarium online jest stworzenie mapy myśli, dzięki której pojawi ci się przed oczami struktura webinara – w ten sposób niczego nie zapomnisz. W odróżnieniu od zwykłego planu, przygotowany schemat, który będziesz mieć przed sobą, pobudzi do działania twoją kreatywną część mózgu, sprzyjającą przygotowywaniu treści. W celu opracowania mapy myśli warto skorzystać z kilku popularnych rozwiązań. Można stworzyć ją na papierze przy użyciu ołówka albo długopisu lub wykorzystując specjalne oprogramowania online.

Zbieranie informacji o konkretnej tematyce

Przystępując do kolekcjonowania materiału, powinieneś mieć już dokładnie określony temat i przygotowany plan wraz z zagadnieniami, które poruszysz podczas webinara. Takie rozwiązanie pomoże ci dokładnie zrozumieć, czego potrzebujesz. Możesz wykorzystać własną wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Możesz też poszukać informacji w Internecie. Najlepiej jednak połączyć obie metody, dzięki którym solidnie się przygotujesz i będziesz w stanie przedstawić istotne i przydatne odpowiedzi na pytania uczestników twojego webinara.

Szukając informacji w sieci, nie bój się bawić się słowami – czasami potrzebne dane nie są bezpośrednio związane z tematem twojego webinara. Wybieraj tylko istotne i potrzebne informacje. Im mniej lania wody, tym ciekawiej z punktu widzenia uczestników spotkania online. Postaraj się wyróżnić spośród wszystkich prowadzących, przedstawiając swoją unikalną metodykę lub prezentując produkt przy wykorzystywaniu nowych ciekawych sposobów – dzięki temu uczestnicy zapamiętają cię i z chęcią wezmą udział w twoich kolejnych webinarach. Twoim głównym celem jest uporządkowanie wszystkich zebranych informacje, i odpowiednie przedstawienie ich podczas spotkania online.

Opracowywanie materiałów pomocniczych

Żeby lepiej przekazać odbiorcom konkretne informacje, należy wykorzystać dodatkowe materiały. To właśnie one zobrazują to, co zostało powiedziane. Możliwe, że w ten sposób utrzymasz zainteresowanie uczestników na wysokim poziomie podczas całego webinara.

Prezentacja

Infografika, tabele, rysunki i wykresy, które wybrałeś, powinny być przedstawione w spójny sposób podczas prezentacji. Do tego celu możesz wykorzystać program PowerPoint. Wyróżnia się kilka ważnych zasad, których trzeba przestrzegać podczas przygotowywania prezentacji:

  • Przygotuj slajd początkowy, który będzie wyświetlany do momentu rozpoczęcia się webinara. Umieść na nim tytuł seminarium online i informację na temat prowadzącego.
  • Przygotuj slajd kończący, który będzie przedstawiać szczegółowe dane kontaktowe i linki do twoich źródeł. Nie zapomnij o tym, żeby przekazać je przy wykorzystaniu czatu ogólnego, żeby uczestnicy spotkania z łatwością mogli w nie kliknąć.
  • Rysunki, fotografie i diagramy powinny stanowić uzupełnienie informacji tekstowych lub przedstawiać je w bardziej wizualny sposób.
  • Ważne jest, żeby podczas przygotowywania prezentacji nie korzystać z więcej niż trzech kolorów.
  • Wszystkie slajdy prezentacji powinny być przygotowane w tym samym stylu, żeby nie rozpraszać uczestników i nie zniechęcać do zapoznawania się z ich merytoryczną stroną.
  • Slajdy powinny przedstawiać tylko i wyłącznie istotne informacje.
  • Podczas tworzenia prezentacji nie należy wykorzystywać animacji – mogą pojawić się problemy związane z platformą webinara.

Wideo i audio

Przygotowywanie plików wideo i audio może zająć sporo czasu. Ważne jest jednak, żeby zrozumieć, że dane osoby biorą udział w webinarze, żeby posłuchać ciebie. Z tego względu długość filmu nie powinna przekraczać minuty, a głośność pliku audio nie może cię zagłuszać.

Podczas tworzenia plików wideo i audio najczęściej korzysta się z programów Adobe Premiere lub Sony Vegas. Nie trudno zapoznać się ze sposobem ich działania. Upewnij się, że plik, który stworzyłeś, został zapisany w formacie obsługiwanym przez twoją platformę webinarów.

Przygotowywanie webinara to żmudny proces, a praca z treścią stanowi jego główną część. Nie należy jednak bać się. Podczas przygotowywania się możesz lepiej zrozumieć swój temat, poznać wiele ciekawostek i zdobyć umiejętności, które znacząco uproszczą pracę nad kolejnymi online seminariami. Nie zapominaj, że wartościowa treść jest kluczem do dobrego webinara, dlatego nie wahaj się przeznaczać sporo czasu na jej opracowywanie.

Copyright © 2015 Aktiv Spółka z o.o.

Mobile language switcher