Тel. +48 (22) 490-81-90
Zamów rozmowę
Testuj bezpłatnie Panel klienta
Zamów rozmowę
Twoje imię:
Ошибка!
Twój numer telefonu:
Ошибка!
pl
eTutorium

Jak stworzyć udany internetowy kurs z zakresu kształcenia: porady eksperta

, Opublikowano w Autorska kolumna Anny Verby

Wszyscy wiemy, że kurs elektroniczny powinien zachęcać swoim programem i zamieniać nudną teorię w przyjemny materiał edukacyjny. Zawiłościami tworzenia udanego i racjonalnego procesu kształcenia zajmuje się planowanie dydaktyczne ukierunkowane na maksymalizację zaangażowania uczestnika od początku kursu do jego zakończenia. Właściwe wykorzystywanie planowania dydaktycznego pomaga motywować słuchacza do zapamiętywania kluczowych informacji i stosowania zdobywanej wiedzy w praktyce.

„Nigdy nie będziesz mieć drugiej szansy,
na zrobienie pierwszego wrażenia!”

Allan Pease

Pierwsze wrażenie na potencjalnym słuchaczu zaczynasz wywierać dosłownie od pierwszych wypowiadanych słów , a możliwe, że nawet od pierwszego jego kontaktu z Twoją stroną internetową. Od tego, jakie ono będzie, zależy to, czy zainteresuje go proces kształcenia czy zniknie z Twoich oczu raz na zawsze. Bardzo często, w celu maksymalizacji szans na zaangażowanie potencjalnego słuchacza w edukację, zaleca się wykorzystywanie bezpłatnego modułu testowego. Od tego, na ile dobrze będzie on przygotowany i jakie informacje zostaną w nim przedstawione, będzie zależeć, czy słuchacz zostanie przy Tobie, czy nie. Ale o systemie modułowym opowiem trochę później.

Jest wiele momentów, które należy brać pod uwagę podczas opracowywania elektronicznego kursu szkoleniowego. Oprócz tego, że koniecznie trzeba zadbać o podstawową treść i opracowanie skutecznej strategii elektronicznego kształcenia, należy jeszcze wziąć pod uwagę konstrukcję kursu, która będzie odpowiadać tematyce kształcenia i uczestnikom.

W tym artykule pomogę Ci pokonać pułapki projektowania i tworzenia elektronicznego kursu edukacyjnego. Przedstawiam Ci więc PIĘĆ zaleceń, które powinieneś uwzględnić podczas swoich działań.

1. Szczegółowo zbadaj i przeanalizuj swoją grupę docelową.

Podczas przygotowywania kursu e-learningowego, gdy bogaty w informacje i dobrze napisany koncept, wysokiej jakości elementy projektu i użyteczność odgrywają ważną rolę, nie możesz zapominać, że kurs tworzony jest przede wszystkim w trosce o klienta!

Przed przystąpieniem do tworzenia kursu elektronicznego, powinieneś odpowiedzieć na pytania:

  • Czym interesują się Twoi potencjalni słuchacze?
  • Jaki jest poziom ich wiedzy?
  • W jaki sposób odnoszą się oni do edukacji?

Gdy już znajdziesz odpowiedzi na powyższe pytania, możesz stworzyć idealny kurs szkoleniowy dla swojego słuchacza, który następnie stanie się Twoim stałym klientem. Ta wiedza pomoże Ci prawidłowo dostosować materiał do odbiorców; określić poziom ich wiedzy, aby uniknąć przekazywania niepotrzebnych informacji lub pominąć dzielenia się tymi ważnymi; a także komunikować się z uczestnikami spotkania w tym samym języku, używając żargonu lub slangu zawodowego.

Jednym z najważniejszych zadań, przed którym musisz stanąć jako osoba projektująca kurs, jest więc analiza grupy docelowej i określenie jej kluczowych cech.


2. Nie zapominaj o celu kształcenia.

Już na samym początku projektowania kursu powinieneś brać pod uwagę cele kształcenia. Każdy element elektronicznego kursu kształcącego – od programu nauczania po najbardziej podstawowe grafiki, które wykorzystasz na ostatniej stronie – powinien sprzyjać ich realizacji. Jeśli w procesie tworzenia zapominasz o głównym celu, oznacza to, że tworzysz ryzyko powstania nieskutecznego kursu. Po prostu wszystko pójdzie na marne. Musisz mieć jasny obraz tego, czego od Twojego kursu oczekuje uczestnik. Tylko w ten sposób możesz przekazać mu właściwie informacje i sprostać jego potrzebom.

Cele i zadania mogą być bardzo skomplikowane, dlatego też powinieneś dokładnie określić to, co najważniejsze, a następnie wdrożyć to w proces szkoleniowy, bez nawet najmniejszego odchodzenia od głównego tematu. Dzięki temu użytkownik będzie mógł łatwo przejść cały kurs kształcenia, a także osiągnąć zarówno swój, jak i Twój cel – otrzymać nową wiedzę i umiejętności oraz być zadowolonym z usługi.

Jest to trochę podobne do schodów. Cel to najwyższy szczebel, na który powinien wspiąć się Twój słuchacz. Aby wypełnić to zadanie, będzie musiał pokonywać stopnie, z których każdy kolejny wymaga większego doświadczenia. W tym przypadku znakomitą motywacją do łatwej i skutecznej wspinaczki jest system modułowy oparty na pośredniej kontroli wiedzy, który jednocześnie nie pozwala słuchaczowi na porzucenie szkolenia. Aby zastosować to rozwiązanie, polecam po każdym module szkolenia wykorzystać opcję testowania lub zadania praktyczne (studia przypadków).

3. Wykorzystaj do szkolenia taki materiał, który będzie wyzwaniem dla kształcącego się.

Stworzenie kursu e-learningowego, który nie jest na tyle skomplikowany, aby student traktował go jako wyzwanie, to jeden z największych błędów kształcenia internetowego.

Uczeń podczas procesu kształcenia powinien czuć, że wykracza poza granice swojej wiedzy i zauważać, w jaki sposób kurs e-learningowy powiększa jego doświadczenie. W przeciwnym razie, nie dostrzeże on realnej wartości edukacji i nie będzie wystarczająco zmotywowany, aby kontynuować studiowanie materiału.

4. Unikaj ciężkich informacji, które prowadzą do przeciążenia poznawczego.

Bez względu na nasycenie informacjami i widoczną przydatność, materiał nie powinien przeciążać mózgu ucznia. Każdy element Twojego kursu powinien być łatwy w odbiorze i przyswajaniu. Dlatego też niezbędne jest zrozumienie podstaw teorii przeciążenia poznawczego i pamiętanie o nich podczas opracowywania programów nauczania.

Chcesz, aby uczniowie czerpali jak największe korzyści z utworzonego przez Ciebie szkolenia?

Teoria przeciążenia poznawczego pokazuje, że uczniowie są w stanie efektywnie przyswoić informację tylko wtedy, gdy nie obciąża ona ich postrzegania. Mówiąc inaczej, nasza krótkotrwała (operatywna) pamięć może zapisywać tylko określoną ilość informacji w tym samym czasie (a nie nieskończony zbiór danych).

Bądź lakoniczny. Nie przedstawiaj zbędnych informacji i upraszczaj trudniejsze pojęcia, zamieniając je na bardziej upowszechnione. Na pewno pomoże Ci w tym planowanie dydaktyczne.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek na temat tego, jak zmniejszyć przeciążenie poznawcze podczas planowania kursu e-learningowego:

  1. Zadbaj o prostotę kursu.
  2. Usuń wszystkie treści, które są zbędne w procesie uczenia. Na przykład, jeśli przygotowujesz pokaz slajdów, aby przedstawić informacje wizualnie, spróbuj zmniejszyć liczbę grafik i wykresów pochodzących ze źródeł zewnętrznych.

  3. Wykorzystuj różne narzędzia metodologiczne.
  4. Przedstawiaj informacje na różne sposoby. Na przykład, przy pomocy webinarów, katalogów graficznych, opracowań dydaktycznych, nagrań audio i innych narzędzi. Dziel się informacjami zarówno ustnie, jak i wizualnie, przy użyciu obrazów i grafik. W ten sposób „uruchomisz” dwa sposoby przyswajania wiedzy – dźwiękowy i wizualny.

  5. Zastosuj etapowe kształcenie przedmiotowe.
  6. Podziel treść kursu na mniejsze rozdziały i zadbaj o to, aby uczniowie podczas procesu przyswajania materiału wykonywali tylko kroki do przodu, nie przeciążając ich pamięci.

5. Podczas tworzenia kursu wykorzystuj elementy interaktywne.

Do tego przydadzą Ci się nagrania audio, klipy wideo i wszystko, co może sprawić, że nauczanie online będzie jeszcze bardziej skuteczne.

Głównym celem powinno być wytworzenie przywiązania emocjonalnego u użytkownika. Emocjonalne reakcje pomagają uczniom lepiej przyswajać nowe informacje i umiejętności. Nagrania wideo lub zdjęcia, które oddziałują na emocje, pozostają w pamięci na długo i zmuszają do myślenia na konkretny temat nawet po ukończeniu szkolenia.

W tym przypadku, być może, za najbardziej pomocne uznasz przedstawienie podczas kursu kształcenia przykładów z prawdziwego życia, które uczeń może utożsamić z samym sobą. W ten sposób pokażesz mu, jak zdobyta wiedza może być wykorzystywana poza szkoleniem, a on szybko zauważy znaczne korzyści wynikające z danego kursu.

Bardzo skutecznym narzędziem, według mnie, są portale społecznościowe. Polecam zintegrować media społecznościowe ze strategią e-learningu. Praca w grupach umożliwia wdrożenie czynniku ludzkiego w kursu e-learningowy nawet pomimo pewnych ograniczeń, jakie stwarza komunikacja wirtualna. Tego rodzaju kontakt bezpośredni umożliwi uczniom dzielenie się wiedzą, dzięki czemu zbadają temat dogłębniej, a także wymienią się doświadczeniami i wrażeniami.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazówki, możesz stworzyć udany kurs kształcenia online, będąc nawet nowicjuszem w świecie e-learningu. Natomiast w przypadku bardziej doświadczonych szkoleniowców, którzy mają już jakieś doświadczenie w organizacji kształcenia online, dane rady pomogą w uzyskaniu jeszcze lepszego wyniku i uniknięciu błędów.
Z biegiem czasu stworzysz kurs, który zadowoli nawet najbardziej wymagających klientów i zapewni Ci maksymalną przyjemność z biznesu e-learningowego, a Twoim uczniom – wysokiej jakości możliwość zdobywania wiedzy w wygodnym formacie.

Copyright © 2015 Aktiv Spółka z o.o.

Mobile language switcher