Тel. +48 (22) 490-81-90
Zamów rozmowę
Testuj bezpłatnie Panel klienta
Zamów rozmowę
Twoje imię:
Ошибка!
Twój numer telefonu:
Ошибка!
pl
eTutorium

Storytelling. Część 2. Jak wykorzystać moc historii podczas webinarów?

, Opublikowano w Blog

We wcześniejszym artykule dość dokładnie omówiliśmy tak silne narzędzie wchodzenia w interakcję z odbiorcami, jakim jest storytelling – sztuka dzielenia się informacjami poprzez historie. Dzisiaj przyjrzymy się jeszcze bardziej jego technikom, sekretom i zawiłościom, a także wyjaśnimy, w jaki sposób prowadzący może efektywnie wykorzystywać moc historii w procesie organizacji kształcenia online…

Od czego zależy sukces storytellingu podczas przeprowadzanych webinarów?

Wezwania w stylu „Kup!”, „Akcja!”, „Przyjdź na webinar, zostało już tylko 5 wolnych miejsc!” przyjęły się do tego stopnia, że u wielu osób wyzywają negatywno-odpychającą reakcję. Ludzie zmęczyli się nieustannym słuchaniem „kup, kup, kup”, które słychać wszędzie dookoła. Przyczyna tego jest prosta – takiemu podejściu już nie ufają.

Więc jak w takim przypadku działa storytelling?

Najprościej działanie storytellingu można przedstawić na przykładzie sposobów zrzucenia kilogramów. Fora i blogi, na których ocenia się diety, ćwiczenia, programy treningowe, marki odzieży sportowej i spalacze tłuszczu to idealne środowisko do dyskretnej reklamy produktu bądź usługi przy użyciu „prawdziwych historii z życia”. Na przykład, ktoś opracował własny sposób na schudnięcie. Dokładnie opisał wszystkie kroki, podzielił się fotografiami przedstawiającymi osiągnięte wyniki – zarówno swoje, jak i znajomych. I to jest właśnie najbardziej obrazowe przedstawienie tego, jak przydatny i skuteczny może być storytelling.

Dlaczego tak? Dlatego że historie stwarzają emocje, uczucia. Historie oddziałują na naszą podświadomość zupełnie inaczej niż komendy, fakty, logiczne objaśnienia, czy filozoficzne rozmyślania. Z drugiej strony jednak, przechodzą one przez te wszystkie marketingowe filtry, pokonują wezwania typu „kup” i „tylko teraz”, a także wpadają prosto do serc odbiorców. Co więcej, historie bardzo łatwo zapamiętują się. Szczególnie te wielobarwne, żywe i niestandardowe. Ludzi urzeka szczerość, otwartość i prawda. Usłyszawszy dobą historię, człowiek automatycznie zaczyna w nią wierzyć, dzięki tobie zdecydowanie łatwiej go przekonać, zmotywować lub zainspirować.

Storytelling w e-learningu

Storytelling w e-learningu

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego tak szybko i na długo zapamiętujemy fabuły filmów, książek i programów telewizyjnych, podczas gdy przyswajanie treści wykładów i podręczników często bywa ogromną męką? Obecnie wielu szkoleniowców, mówców i autorów kursów online zadaje sobie bardzo aktualne pytanie: jak włączyć słuchacza w proces kształcenia do tego stopnia, aby wyniósł on z niego dla siebie tyle przydatnego, ile tylko może? Jak go zainteresować i zatrzymać jego uwagę?

Przeprowadźmy mały eksperyment: Który sposób przedstawienia informacji o pochodzeniu sandwicha bardziej cię zainteresuje?

Wariant 1. Sandwich to angielska odmiana kanapki. Składa się z 2 lub więcej kromek chleba (bułki) i jednego lub kilku plastrów mięsa (lub czegoś innego). Słownik oksfordzki datuje pierwsze zastosowanie terminu „sandwich” w odniesieniu do jedzenia na 1762 rok. Wariant 2. Znany brytyjski polityk, arystokrata, John Montagu IV, hrabia Sandwich, bardzo lubił spędzać czas, grając w gry karciane. Jednak podczas jednej z kolejnych gier w cribbage, która trwała już kilka godzin, nie miał czasu na to, aby coś przekąsić i rozkazał słudze przynieść mu jedzenie między dwiema kromkami chleba. Jego znajomym bardzo spodobał się sposób spożywania posiłku bez przerywania gry i także zamówili sobie chleb „po sandwichowsku”.

Co widzimy? Oczywiście, pierwszy wariant zdecydowanie bardziej przypomina poważną definicję niż drugi. Jednak jeśli za kilka dni poprosilibyśmy cię, abyś je sobie przypomniał, nie byłoby to już takie łatwe. Przeczytawszy historię opisaną w drugim wariancie, szybko ją zapamiętasz i, może nie za każdym razem, ale na pewno czasami będziesz przypominać sobie o hrabi podczas przygotowywania kanapki. Jeśli informacja zostałaby przedstawiona w formie „suchej” definicji z Wikipedii lub nudnej prezentacji, nie doświadczyłbyś wtedy żadnych emocji nie zapadłaby ci ona w pamięć.

Storytelling w e-learningu

Dlatego też, jeśli zdecydowałeś się stworzyć kurs elektroniczny, który na pewno zostanie zapamiętany na długo i stanie się wykorzystywany w praktyce, zawrzyj w nim „prawdziwą bajkę”. Takie podejście pomoże ci wywołać u odbiorców emocje, a emocje są gwarancją zapamiętania informacji. Stopniowo przechodź od „suchej” teorii do żywej praktyki, nawet wirtualnej. Zmień nudny materiał w sytuacje, które mogą mieć miejsce w rzeczywistości – w ten sposób przygotowujesz odbiorcę do rozwiązania zadania, przed którym wkrótce stanie.


Jak napisać ekscytującą historię?

7 podstaw, na których opiera się skuteczna historia

1. Najważniejsze - treść

Najważniejsze - treść

Treść powinna być interesująca i przydatna z punktu widzenia słuchacza. Zastanów się nad tym, co cennego i potrzebnego dana osoba otrzyma, zapoznając się z materiałem. Aby przygotować łatwo przyswajalną i interesującą opowieść, zastosuj piramidę informacyjną. Jeśli tylko fabuła historii będzie logicznie ułożona, pomyśl o tym, co jest w stanie ją ubarwić i co może rozwinąć temat. Na twoją korzyść może zadziałać przedstawienie kilku punktów widzenia, przeciwności i różnych kontekstów. Jakościowa treść, bezpośrednia mowa autora i wizualna forma prezentacji sprawią, że twój materiał stanie się interesujący i wyczerpujący.

Tworząc opowieść, nie zapominaj o tym, że powinna ona zwracać na siebie uwagę słuchacza już od pierwszych słów, a dopiero potem angażować go w logiczny rozwój fabuły. Skupiając się tylko na samym początku historii, popełniasz ogromny błąd. Elementy napięcia i intrygi powinny występować równomiernie na przestrzeni całej fabuły po to, aby słuchający bez odrywania się zapoznał się z historią do samego końca i wysnuł z niej odpowiednie wnioski.

2. Obecność bohatera

Wyrazisty bohater, z którym mogą utożsamiać się odbiorcy to siła napędowa każdej historii. Nie zasiadaj do jej tworzenia, jeśli wcześniej nie określisz, kto będzie głównym bohaterem i jakie będzie mieć cechy charakteru. Bohater nie musi być obowiązkowo pozytywnym pod każdym względem, jednak musi być całkowicie ukształtowany. Słuchający powinni znać jego historię, aby zrozumieć jego działania. Jeśli podczas przedstawiania fabuły pojawi się empatia i emocjonalna więź z bohaterem, to jego doświadczenie zostanie automatycznie przyswojone przez odbiorców.

3. Zadbaj o jakościową oprawę wizualną

Wizualizacja sprawia, że atmosfera w przedstawianej historii staje się bardziej dynamiczna, w sposób wielobarwny przedstawia temat, jeszcze bardziej ożywia całość i pomaga zaangażować słuchacza w treść. Zastanów się, jakie elementy graficznych treści mogłyby pomóc przedstawieniu twojej opowieści. Mogą to być, na przykład, fotografie, prezentacja, ilustracje, czy infografika.

Elementy dramaturgii

4. Elementy dramaturgii

Interakcję z bohaterem trzeba zbudować wokół sytuacji konfliktowej, a historia rozwijać się w sposób logiczny, podlegający skrótowi EPRKZ (ekspozycja, przedstawienie, rozwinięcie, kulminacja, zakończenie). Opowiadając historię, pozwól swoim słuchaczom użyć wyobraźni i wciągnąć się w atmosferę, wyobrazić sobie głównego bohatera i przeżyć sytuację wraz z nim. Opisuj wszystko żwawo i realistycznie, jak gdyby wszystko odbywało się na twoich oczach. Każdy chce dowiedzieć się, jak stawić czoła trudnej sytuacji (której, być może, stawił czoła bohater). W ten sposób słuchacze z zainteresowaniem będą pochłaniać czyjeś doświadczenie życiowe, a ty będziesz mógł się cieszyć ich maksymalnym zaangażowaniem w proces kształcenia.

5. Powiedz zdecydowane „NIE” monotonności!

Wymyślając historię, staraj się unikać monotonności. Nawet najbardziej zachwycająca opowieść, czy najbardziej genialny pomysł, mogą nie przynieść pożądanych skutków i stracić sens, jeśli będą towarzyszyć im monotonne wypowiedzi. Zaplanuj wcześniej kolejność tekstu i poszczególnych elementów wizualnych. To właśnie od tego będzie zależeć, jak głęboko zakorzeniona w historii idea przeniknie do mózgu twoich słuchaczy.

6. Szczegóły i emocje

W tym przypadku trzeba być szczególnie uważnym. Prawdziwa historia powinna być przesiąknięta życiem. Tak, aby wystarczyło zakryć oczy, żeby przed tobą pojawił się obraz realny, przepełniony zapachami, energią, dźwiękami i wrażeniami dotykowymi.

Historia powinna wzbudzać emocje: zrozumienie, współczucie, radość, gniew, niedowierzanie, rozdrażnienie, śmiech, złość, zwątpienie, zaufanie. Brak emocji to brak historii, a to prowadzi do braku pożądanych rezultatów. Niech będzie to swojego rodzaju test twoich tekstów. Uczucia, które pozwalają najsilniej skupiać uwagę słuchaczy, to strach, zdziwienie i radość. Postaraj się, żebyś podczas przedstawiania swojej historii dostarczył odbiorcom przynajmniej jedno z nich.

7. Wnioski

Lub morał wynikający z całej opowieści – w jakim celu tak w ogóle opowiadałeś całą historię? Jaką myśl chciałeś dzięki niej przekazać? Pamiętaj o tym. Historia bez logicznych wniosków jest jak nieprzygotowany aktor na scenie: czyta on wiersz, tak emocjonalnie i dynamicznie. Ale gdy dochodzi do ostatniej frazy, miesza się, odchodzi – i to wszystko. Brak efektu!

E-learning to znakomite środowisko do wykorzystywania technik storytellingu. Dzięki niemu możesz maksymalnie skutecznie opowiadać i przedstawiać swoje myśli, uczucia, czy pomysły uczestnikom webinarów, kursów online, szkoleń, itp. Uatrakcyjnisz „suchy” teoretyczny materiał wielobarwnymi bohaterami i dynamicznymi wydarzeniami, wzbudzając zainteresowanie tematem. Stwórz swoją opowieść i nadaj kształceniu interaktywny i ekscytujący charakter. Życzymy ci udanego storytellingu!

Copyright © 2015 Aktiv Spółka z o.o.

Mobile language switcher