Тel. +48 (22) 490-81-90
Zamów rozmowę
Testuj bezpłatnie Panel klienta
Zamów rozmowę
Twoje imię:
Ошибка!
Twój numer telefonu:
Ошибка!
pl
eTutorium

Jak zgromadzić grupę odbiorców przy niskim budżecie?

, Opublikowano w Blog

„Doprowadzić do minimum wszelkie koszty pozyskiwania uczestnika webinara, nie zaniżając przy tym skuteczności reklamy!” – dokładnie taki cel towarzyszy każdemu prowadzącemu, który planuje swoje wydarzenie online.

Мария Губина

Sekretami organizacji niskobudżetowych kampanii mających na celu pozyskanie grupy odbiorców z radością podzielili się specjaliści ds. marketingu Akademii eTutorium i znana w WNP trenerka biznesu, Maria Gubna (azconsult.ru). Przetestowaliśmy większość narzędzi marketingowych i wyodrębniliśmy te najskuteczniejsze i najbardziej korzystne finansowo. Mamy nadzieję, że weźmiesz pod uwagę nasze wspólne doświadczenie, szczególnie że ograniczony budżet na przeprowadzanie wydarzeń to surowy „znak współczesnych czasów”.


Po przeczytaniu tego artykułu:

  • Dowiesz się, jak w krótkim czasie stworzyć lawinę nowych członków grupy odbiorców, wykorzystując korzystne finansowo metody;
  • Otrzymasz wiedzę na temat znakomitych kanałów i instrumentów, dzięki którym możesz przeprowadzać swoje webinary.

Wydatki na reklamę to nie straty, a zawsze inwestycje. Ważne, aby czerpać z nich zyski.

W końcu nie wszystko jest złotem, co się, świeci. I nie wszystko jest niskobudżetowe, co jest tanie. Jeśli zyski z drogiej reklamy będą duże, to można wygodnie wykorzystać ją jeszcze wiele razy. Pisząc ten artykuł, zdecydowaliśmy się odejść od słów „tani” i „bezpłatny”, a skupić się na „korzystny” i „skuteczny”.

Powinieneś zrozumieć, że nawet bezpłatne kanały promocji potrzebują Twoich inwestycji, a dokładniej czasowych wydatków. Wyobraź sobie, że przez trzy godziny wysyłasz ręcznie zaproszenia na webinar w sieciach społecznościowych. Od razu na jego reklamę stracisz trzy godziny pracy. Wniosek: niektóre bezpłatne metody mogą tylko na pierwszy rzut oka wyglądać na takie, dopóki nie zaczniesz liczyć swoich pieniędzy.

I najważniejsze, na co najrzadziej zwracają uwagę prowadzący webinary, czyli analityka aktywności bazy subskrybentów (klientów) już po spotkaniu. Zbadasz ją poprzez wskaźniki oceny efektywności kanałów (KPI). W wyniku tego, uzyskasz zwięzłe wyobrażenie na temat tego, ile docelowych leadów uzyskasz, wykorzystując ten lub inny zabieg marketingowy, oraz w jakie płatne kanały najlepiej inwestować, a z jakich całkowicie zrezygnować.

12 niskobudżetowych i bezpłatnych kanałów promocji webinarów, które wykazują się swoją skutecznością:

  • Własna baza subskrybentów
  • Promocje partnerskie
  • Promocje agenckie
  • Co-marketing
  • Content marketing
  • Media społecznościowe
  • Marketing wirusowy/konkursy/loterie
  • Profesjonalne materiały
  • Wydarzenia PR
  • Event
  • Marketing szeptany
  • SEO

1. Własna baza subskrybentów — zawsze skuteczny sposób

Świetnie, jeśli masz już aktywna bazę subskrybentów, często odwiedzaną stronę i aktywne strony w mediach społecznościowych – wtedy nie tak trudno promować swoje i, w przypadku chęci, także partnerskie wydarzenia. Jednak żeby wysyłane wiadomości e-mail zapewniały dużo leadów, na samym początku musisz nieustannie uzupełniać i odświeżać swoją bazę, a także pracować z nią. Inaczej ona po prostu „wygaśnie”, a sprzedaże z niej szybko zaczną znikać.

Nie można po prostu pozyskać 20 000 subskrybentów, nie odzywać się do nich przez pół roku, a później wręcz zasypywać ich wiadomościami sprzedającymi z ogłoszeniami na temat Twoich webinarów. Powinieneś dokładnie przemyśleć punkty zaczepienia działań docelowych (krok po kroku przenosić subskrybentów na kolejny poziom). Stwórz automatyczne serie wiadomości i stopniowo wplataj w niej treści sprzedające. Tylko w taki sposób otrzymasz dobrze działający kanał umożliwiający przeprowadzenie bezpłatnej promocji swoich webinarów.

Совет!Wskazówka! Jeśli Twoja baza jest obecnie nieaktywna, na początku „rozgrzej” ją, dzieląc się tym, co korzystne dla odbiorcy, zadbaj o jego zaufanie, a dopiero potem przystąp do mądrej sprzedaży.

2. Promocje partnerskie

Praca z bazami partnerskimi i materiałami zewnętrznymi to bardzo popularny sposób promocji dowolnego wydarzenia online. Nie płacisz bowiem za publikację ogłoszeń, a wysyłasz % partnerowi już po tym, jak ktoś dokona zakupu poprzez jego rekomendacje. Praktyka pokazuje, że jest to najbardziej wygodny i skuteczny kanał. Za jego pomocą nie tylko odnawia się baza subskrybentów, ale i zmniejsza się do minimum ryzyko nieracjonalnego wykorzystania budżetu.

Tworzenie sieci partnerskiej to dość długi proces. Bardzo dobrze, jeśli masz kontakt do ważnych partnerów z aktywnymi bazami, która zapewnia dużo ruchu. Jeśli nie masz, musisz sam stworzyć taką sieć (rozpoczynając od projektów, z którymi możesz dogadać się na temat wspólnych działań PR, kończąc na większych portalach, na których możesz coś konkretnego zaoferować).

Tu pojawia się główne zadanie – pokazać partnerowi korzyści płynące z informowania o Twoim wydarzeniu.

Jak to zrobić? Powinieneś stworzyć sieć sprzedaży i przetestować ją. Nie wystarczy tylko napisać i wysłać wiadomość w stylu „Chodź, rozreklamujesz mój webinar w swoich wiadomościach, a ja dam Ci za to 30% od sprzedaży”. Partnerzy musza poznać korzyści realne i teraźniejsze, a nie takie, które otrzymają kiedyś i gdzieś. Pokazać ich korzyści możesz przez stworzenie rozbudowanej oferty komercyjnej. Na przykład „Drogi Potencjalny Partnerze, zapraszam Cię do rejestracji w moim programie partnerskim i odbierać wynagrodzenie w postaci 30% od każdej sprzedaży. Ogłoszenie tego webinara proponuję jako pierwsze. Odnośnie wskaźników: konwersja podczas zapisów na webinar wynosi 20% (ze 100 Twoich subskrybentów zarejestruje się 20). Po webinarze oferujemy mini-szkolenie za 100 złotych. Konwersja uczestnika w klienta wynosi 50%. Oznacza to, że ze 100 Twoich subskrybentów 10 osób kupi szkolenie. Od razu otrzymasz 300 złotych. Mamy opracowaną sieć sprzedaży (opisz ją). Otrzymasz określoną sumę pieniędzy”.

Совет! Wskazówka! Nieustannie wchodź w interakcję z partnerami – zapoznawaj ich z nowościami, opowiadaj o zaletach Twoich wydarzeń, pomagaj z promocją i reklamą, oferuj konsultacje, i dostarczaj już gotowe materiały do ogłoszeń (teksty wysyłek e-mail i prasówek, ogłoszeń prasowych, itd.).

3. Promocje agenckie

Nawet nie mając własnej bazy, agenci mogą organizować dla Ciebie sprzedaż. Sam ustalasz wynagrodzenie (stała kwota lub %). Profesjonalnymi agentami najczęściej są organizatorzy wydarzeń, centra produkcyjne, prywatni producenci, centra szkoleniowe, itp. Albo całkowicie zajmują się organizacją Twojego wydarzenia, albo zajmują się tylko tworzeniem grup.

Совет!Wskazówka! Poszukaj agentów wśród swoich subskrybentów i zaproponuj im barter: bezpłatne uczestnictwo w Twoich wydarzeniach za pomoc w pozyskaniu grupy odbiorców.

4. Co-marketing

To wydarzenia online, które przeprowadzane są wraz z innymi ekspertami. To, co wspólne, zawsze jest tańsze. Załóżmy, że chcesz zorganizować otwarte szkolenie typu master-class. Pomyśl, czy może lepiej będzie stworzyć nie jeden otwarty webinar, a w połączeniu z siłami znajomych z branży stworzyć całą ich serię? Po pierwsze: w ten sposób zwiększysz wartość produktu (seria zawsze lepiej przyciąga subskrybentów niż jedno wydarzenie). Po drugie: każdy ekspert zareklamuje go w swoich zasobach i poprzez swoją bazę (a wszystko to odbędzie się bezpłatnie). Po trzecie: jeśli będziesz reklamować za pieniądze, to koszty zostaną podzielone na wszystkich.

5. Content marketing

Publikacja wartościowych treści również może zwiększyć liczbę osób zapisanych na Twoje wydarzenie. Trzeba jednak zrozumieć, czym jest content marketing – nie jest to po prostu chaotyczne napisanie artykułów i umieszczenie ich w swoich zasobach. To dokładne zapoznanie się z odbiorcami, analiza najbardziej interesujących ją tematów, wybór platform do reklamy, przygotowanie planu treści, duża promocja, systematyczna publikacja, analityka i śledzenie wydajności artykułów.

Masz czas, wiedzę ekspercką i chęci do pisania oraz dzielenia się tym wszystkim z innymi? Napisz 2-3 artykuły na „gorące” akurat tematy, zareklamuj je w mediach społecznościowych, gdzie zauważa się największe zainteresowanie nimi, a na koniec uzupełnij je o informacje na temat oferowanego webinara. Takie działania zapewnią Ci nowych subskrybentów, a wszystko będzie odbywać się bezpłatnie.

6. Media społecznościowe

Jeśli tematyka Twojego wydarzenia cieszy się zainteresowaniem, a na stronach w mediach społecznościowych powoduje dużą aktywność, to właśnie w ten sposób możesz zachęcić do udziału w webinarze nawet „chłodną” grupę odbiorców. Możesz zrobić to poprzez publikację na tematycznych forach i grupach, targetowanie, posty promocyjne i marketing wirusowy. Sam wybierz to, co chcesz!

Publikacja na forach tematycznych możne odbywać się w ramach przysługi za przysługę (ktoś umieścił Twoje ogłoszenie, więc Ty umieścisz jego). Najważniejsze, żeby publikowane wiadomości miały takie same wskaźniki klikalności i równą liczbę subskrybentów. Jeśli chcesz przedstawić reklamę dużej społeczności, możesz zrobić to za pieniądze (płatny kanał, który trzeba testować) lub poprzez przydatne treści (kanał bezpłatny). W drugim przypadku forum tematyczne bądź grupa będą pełnić rolę platformy treści. Na przykład, w Vkontakte znajduje się grupa „Marketing o A do Z”, gdzie w ogóle nie ma reklam. Jednak często publikowane są tam interesujące artykuły, które zapewniają dobry ruch na stronie autora.

Совет!Targetowanie w mediach społecznościowych to ultra-precyzyjne ukierunkowanie reklam. Jest to kanał płatny, więc jeśli nie masz wystarczająco wiedzy na ten temat, nie zalecamy Ci zajmować się nim samodzielnie. Dobrze będzie, jeśli poprosisz o wsparcie dobrego specjalistę SMM, żeby nie stracić swojego budżetu.

Jeśli mowa o formacie postów promocyjnych, to płacisz w tym przypadku a reklamę konkretnej publikacji z Twojej grupy, a grupie docelowej wyświetla się ona jako ciągłość. Posty promujące często charakteryzują się niskim kosztem pozyskania subskrybenta. Jeśli masz pieniądze na testowanie tego kanału (100 złotych wystarczy), zalecamy znaleźć wykonawcę, który pomoże Ci go skonfigurować. Oczywiście, łańcuch, na końcu którego znajduje się uczestnik webinara, będzie dłuższy, gdyż promujesz nie sam webinar, a post informacyjny (artykuł, newsa lub przegląd), jednak również możesz w ten sposób zamienić czytelnika w osobę zapisaną na webinar.

7. Marketing wirusowy

Marketing wirusowy to swojego rodzaju „poczta pantoflowa”, która odbywa się bez Twojego bezpośredniego udziału. Mówiąc prościej, to właśnie ludzie dobrowolnie dzielą się oferowanymi przez Ciebie informacjami z innymi.

Jak to działa? Przeprowadziłeś bezpłatny webinar lub napisałeś białą księgę, które pobrano i z których zaczerpnięto korzyści, a następnie podzielono się informacjami z innymi poprzez media społecznościowe. Później wszystko odbyło się już po łańcuchu. Liczba udostępnień zaczęła szybko wzrastać, a wszystkich pozyskanych w ten sposób subskrybentów szybko zamieniłeś w uczestników webinara.

Same otwarte webinary zaczynają tracić swoją moc konwersji. Ludzie już „przejedli się” tym, co bezpłatne, i nie zawsze chcą z tego korzystać, a tym bardziej dzielić się tym z innymi. Chętniej udostępnią informacje o nowych elektronicznych materiałach i białych księgach, których podejrzenie wymaga czasu – otwórz, przeczytaj i to wszystko. Aby ten kanał dobrze działał, musisz dokładnie określić cel, przygotować materiał na wyjątkowy temat i stworzyć bardzo dobrą treść, którą od razu wiele osób będzie chciało się podzielić.

8. Profesjonalne materiały

To stacje skupiające informacje o nadchodzących szkoleniach i webinarach (biblioteki płatnych i bezpłatnych wydarzeń). Czasami i one stanowią źródło pozyskiwania subskrybenta, jednak w szczególności na bezpłatne lub bardzo tanie programy. Jeśli masz czas, przetestuj ten kanał. Spróbuj zamieścić na nim informacje i oceń wyniki.

Jeśli jako zasoby weźmiemy pod uwagę fora tematyczne, artykuły lub portale o wąskiej specjalizacji, to można zacząć działać całkowicie. Najważniejsze, żeby zasób zebrał docelową grupę Twoich klientów, a nie Twoich konkurentów. Załóżmy, że jesteś prawnikiem i promujesz się na forum, które skupia innych prawników i adwokatów – nie ma to sensu. Ale jeśli znajdziesz forum, na którym pojawiają się pytania z zakresu prawa, na pewno znajdziesz tam miejsce dla siebie.

9. Wydarzenia PR

Kanał PR nie zapewnia bezpośredniej klikalności, dlatego nie można oczekiwać od niego rejestracji i sprzedaży. To jednak silne wsparcie informacyjne Twojego webinara. Załóżmy, że w swoich wiadomościach do rozesłania powiedziałeś o jakiejś konferencji, a jej organizatorzy zamieścili Twój logotyp na swojej stronie i banerach reklamowych. Otrzymasz dzięki temu mały ruch na swoją stronę i w ten sposób będziesz mógł poszerzyć bazę subskrybentów i może nawet uczestników webinara.

W zakres działań PR mogą wchodzić komentarze w prasie. Rekomendujemy portal pressfeed.ru. Skupia on dziennikarzy i moderatorów najróżniejszych zasobów, który zamieszczają tam swoje ogłoszenia. Szukają oni ekspertów, którzy napiszą im artykuł na określony temat lub przedstawią swoje zdanie w artykule. Jeśli masz czas, możesz odpowiadać i stworzyć kilka publikacji. Ruch pomału będzie wzrastał.

Można, oczywiście, spróbować wykorzystać rozsyłanie komunikatów prasowych – przedstawić informację o swoich wydarzeniach w prasie. Jednak żeby prasa zainteresowała się Tobą, potrzebujesz działań na szerszą skalę – nie pojedynczego webinara i nawet nie konferencji online (tego w Internecie obecnie jest bardzo dużo). Jeśli wpadłeś na unikalny pomysł i przeprowadziłeś coś niestandardowego i wyjątkowego, czego wcześniej jeszcze nie było, możesz też przygotować się na liczne komunikaty prasowe.

10. Event

Uczestnictwo w czyichś wydarzeniach bardzo dobrze wpływa na wzmocnienie własnej marki, czyli wszystkiego, co robisz. Zaproszenia na webinary nie są wyjątkiem. Idealnie oczywiście występować w roli mówcy, jednak uczestnictwo jako słuchacz bądź widz także przynosi efekty – możesz znaleźć partnerów, zainteresować sponsorów, zawrzeć korzystne znajomości, czy zorganizować networking. Bardzo dobrze jest reklamować webinary zaraz po wystąpieniu na konferencji, gdy dokładnie ogłaszasz swoje nadchodzące wydarzenie. Najważniejsze, żeby podczas eventu obecna była Twoja docelowa grupa odbiorców.

11. Marketing szeptany

Każdy z nas posiada zasoby, na których można umieścić informację o swoim wydarzeniu. Jakie? Na przykład: artykuły, blogi, strony w mediach społecznościowych, a także te mniej oczywiste – stopka wiadomości e-mail lub status na Skype. Nie zapominaj o ich wykorzystywaniu. Chociaż uzyskasz mały ruch, będzie on całkowicie bezpłatny.

12. SEO

Czasy, gdy za optymalizację SEO trzeba było koniecznie płacić – kupować linki, aby znaleźć się w czołowych wynikach wyszukiwania – już minęły. Teraz główną zasadą skutecznego SEO jest dobrze przygotowana struktura strony i wartościowe treści. Jeżeli musisz lub po prostu chcesz skorzystać z tego kanału, zalecamy zapłacić raz za dopracowanie strony, a później zastosować jeden z dwóch wariantów:

1) Jeśli masz na stronie blog, poczytaj w Internecie artykuły o pozycjonowaniu na mało popularne frazy. Zobaczysz, co z zakresu Twojej tematyki najczęściej wyszukują ludzie, a co nie cieszy się popularnością. Na podstawie tego podbierz odpowiednie słowa (najprawdopodobniej, jeśli chodzi o nie, konkurencja w wyszukiwarkach nie będzie zbyt wysoka) i dodaj je do swoich tekstów na stronie. W ten sposób z wyszukiwarki internetowej ludzie zaczną przechodzić na Twoją stronę. Wtedy będziesz musiał sprostać zadani polegającym na zamianie ich w subskrybentów, a następnie w uczestników webinara.

2) Jeśli regularnie przeprowadzasz webinary, SEO może stać się znakomitym źródłem pozyskiwania subskrybentów. Załóżmy, że raz na miesiąc przeprowadzasz webinar z zakresu tej samej tematyki i w ciągu miesiąca zbierasz rejestracje na niego. Oprócz tego wciąż masz aktualny artykuł z opisaniem danego wydarzenia i całkowicie funkcjonalny formularz umożliwiający zapisanie się. Gdy tylko pozyskasz pożądaną liczbę docelowych zapisów, przeprowadzisz ten webinar. Dokładnie tu, w opisie tekstowym, możesz dodać kluczowe frazy w ramach promocji poprzez SEO.

Przedstawiliśmy 12 sposobów, dzięki którym możesz pozyskać większe grono uczestników swoich webinarów bez ponoszenia szczególnych kosztów. Aby uzyskać maksymalny efekt, zalecamy wykorzystać wszystkie kanały lub chociaż ich większość. Życzymy Ci udanych wydarzeń i wdzięcznych uczestników!

Copyright © 2015 Aktiv Spółka z o.o.

Mobile language switcher