Тel. +48 (22) 490-81-90
Zamów rozmowę
Testuj bezpłatnie Panel klienta
Zamów rozmowę
Twoje imię:
Ошибка!
Twój numer telefonu:
Ошибка!
pl
eTutorium

Magnetyczny webinar: wizualizacja + grywalizacja + interaktywność

, Opublikowano w Blog

Informacje, informacje, informacje… W epoce natłoku informacji prowadzący wydarzenia online musi liczyć się z ryzykiem pozostania niezauważonym, niezrozumianym lub nieusłyszanym. Rozpoczyna się wtedy prawdziwa „walka o uwagę odbiorców”. Wygrywa w niej nie ten, kto jedynie dzieli się wartościowymi, potrzebnymi, przydatnymi i unikalnymi treściami, ale i prezentuje je w wygodnej i interesującej formie. Dlatego też dzisiaj wszyscy prowadzący starają się znaleźć, uwzględnić i zastosować w swoich webinarach jakieś nowe, efektywne, świeże i pozwalające osiągnąć cel przykłady nawiązania kontaktu i wejścia w interakcję z odbiorcami.

Planując kolejny webinar, każdy z was zastanawia się nad tym, jak wcześnie zacząć zapraszać słuchaczy, żeby mógł on zapoznać się z waszymi produktami i pozostał zadowolonym po obejrzeniu waszej prezentacji. To wszystko jest do osiągnięcia… Webinar stanie się silnym magnesem tylko w przypadku, gdy pojawią się w nim 3 komponenty: wizualizacja, grywalizacja i interaktywność. To trzy podstawy, na których powinno stać idealne wydarzenie online. Omówmy więc szczegółowo każdy z nich…


Wizualizacja treści

Mówi się, że „Lepiej jeden raz zobaczyć niż 100 razy usłyszeć”. Powiedzenie to wyraźnie przedstawia rolę wizualizacji w kształceniu online. Możemy przeczytać dziesiątki stron tekstu i nie wyłowić z nich głównej myśli, a możemy tylko spojrzeć na jedną grafikę, żeby zrozumieć, o czym będzie slajd. Tak, 1 prawidłowo przygotowany obrazek naprawdę może zastąpić 1000 słów.

Wizualizacja treści

Wizualizacja to serce skutecznego webinara. Jej główne zadanie polega na uproszczeniu przekazu materiału. Czy wiesz, że nasz mózg do 60% szybciej przyswaja informacje przedstawione wizualnie niż tekstowo? W potoku tak wielu webinarów, szkoleń i master-classów, aby zwrócić uwagę grupy docelowej i zatrzymać jej uwagę, nie wystarczy już tak po prostu przedstawiać przydatne treści wysokiej jakości. W erze content marketingu to właśnie komunikacja wizualna jest czynnikiem, dzięki któremu twoim wydarzeniom online może towarzyszyć wysoka konwersja.

4 powody, dla których warto polubić wizualizację:

  1. 70% informacji człowiek odbiera wizualnie
  2. Mózg potrzebuje <0,1 sekundy na przetworzenie treści wizualnej
  3. Ludzie zapominają 80% tego, co zobaczyli, i 20% tego, co usłyszeli
  4. Obecność obrazów zwiększa w 80% chęć dotrwania do końca

Starannie opracowana wizualizacja jest w stanie szybko i efektywnie przedstawić odbiorcom kluczowe informacje. Popraw slajdy prezentacji, które podkreślają zalety twojego produkty lub przedstawiają ważne tezy wystąpienia, lecz robią to bez aspektu wizualnego. Nadaj tekstom świeżości. Pobaw się przekazem informacji. Dodaj całej prezentacji jeszcze większych logicznych podstaw – przedstaw jasne fakty, cyfry i inne aspekty, dzięki czemu twoje prezentacja stanie się bezcenna. Wykorzystaj wizualne treści, aby ciekawie opowiadać na temat swojego webinara i podkreślać te myśli, które powinny być zapamiętane i przyswojone przez odbiorców oraz grupę docelową.

Fotografie, obrazki, filmiki, banery, logotypy, informatyki i inne formy graficzne – wszystkie one na nadają się do tego, aby „zawładnąć” uwagą odbiorców i zachęcić ją do ponownego uczestnictwa w twoim webinarze.


Grywalizacja (gamifikacja)

Grywalizacja

Jeśli uważasz, że grywalizacja to kolejny nowoczesny trend wymyślony przez osoby pracujące w marketingu i reklamie, to cię zaskoczę. Z grywalizacją każdy z nas spotyka się od bardzo dawna. Na przykład, cały proces naszego rozwoju i kształcenia to grywalizacja – pamiętasz, jak poznawałeś nowe słowa przy pomocy gier lub uczyłeś się liter, bawiąc się w klockami? Grywalizacja już zajmowała ważne miejsce w twojej szkole podstawowej.

Ktoś jednak kiedyś stwierdził, że gry nie są dla dorosłych. Że to po prostu strata czasu lub zabawa dla dzieci. Wszyscy, oczywiście, zgodzili się. I wtedy rozpoczęła się era intensywnych i wymagających aspektów codziennego życia – nauki i pracy, podczas których wszystko stało się tak poważne. Ale i tak nie przestaliśmy grać. W wolnym czasie osoby dorosłe wciąż lubią grać, czy to w tradycyjną mafię, pokera, szachy, czy gry komputerowe oraz na telefony komórkowe.

Grywalizacja to aktywna nauka, którą nie można się zmęczyć!

Można stwierdzić, że grywalizacja to wdrożenie mechanizmów gry w procesy nie związane z grami. W naszym przypadku chodzi o procesy kształcenia online. Odpowiednio opracowana gra to sposób na zatrzymanie w motywacyjnym sercu twojej grupy docelowej, przy czym grywalizacja to niezastąpione narzędzie służące do rozwiązywania zadań związanych z marketingiem i zachęcaniem uczestników do udziału w webinarze. Jeśli przedstawimy temat z uwzględnieniem elementów gry, odbiorcy będą na tyle stymulowani, że sanu chętnie poddadzą się wszystkim określonym warunkom.

W jakim celu twojemu webinarowi potrzebna grywalizacja?

  • Pozyskanie nowych słuchaczy + wzrost starych
  • Zaangażowanie/zatrzymanie odbiorców
  • Monetyzacja

Najbardziej skuteczne mechanizmy grywalizacji to te, które pozwalają odwzorowywać procesy z prawdziwego życia. Tablice liderów, dzienniki profesorów, postacie w grze, punkty bonusowe, wirtualne nagrody, znaczki, statusy, stopnie i misje… Wszystkie te strategie i techniki wciągają „z głową”, stwarzają aspekt rywalizacji, dają możliwość promowania i nagrodzenia tych, którzy osiągają znakomite rezultaty. Więcej emocji, więcej przygód, więcej starań i więcej wyników!

Jakie aspekty grywalizacji zastosować?

Rozwój

1. Rozwój

Technika, która przyszła do nas wraz z grami RPG. Im dłużej odbiorca jest przy tobie i im więcej docelowych zadań wypełnia, tym więcej ma możliwości. W tym przypadku wykorzystuje się zasadę bezgranicznego rozwoju: za każde działanie przyznawane są punkty bonusowe lub doświadczenie. Punkt ten obejmuje także programy bonusowe ze skumulowanymi zniżkami – im więcej webinarów wykupił uczestnik, tym większa zniżka przysługuje mu następnym razem. Celem tej techniki jest wzmacnianie zaangażowania.

Przykładem, w którym technika rozwoju została skutecznie zastosowana jest serwis nauczania języków obcych „LinguaLeo”. Użytkownik za każde działanie otrzymuje punkty i to od ich ilości zależy jego poziom. Na poszczególnych stronach można znaleźć smakołyki – walutę w grze, przy pomocy której karmi się talizman serwisu, czyli lwiątko Leo.

Programy referencyjne

2. Programy referencyjne

To mechanizm, który trafił ze świata biznesu do gier, a później wrócił, ale w bardziej odświeżonej formie. Za pozyskanie nowych osób uczestnicy otrzymują nagrodę: zniżki, bonusy lub punkty rozwoju. Technika opiera się na marketingu szeptanym. Celem programu referencyjnego jest pozyskanie nowych użytkowników.


Osiągnięcia

3. Osiągnięcia

Za określoną aktywność lub podjęte kroki gracze otrzymują osiągnięcia – specjalne statusy lub odznaki na profilu, które mogą wymieniać, na przykład, na zniżki, bonusy lub treści premium. Osiągnięcia bardzo dobrze działają w połączeniu z techniką rozwoju. Ich głównym celem jest zatrzymanie starych i pozyskanie nowych użytkowników. Przykładem tej techniki są certyfikaty przyznawane studentom „Netologii” po tym, jak z sukcesem zakończą kurs.


Rywalizacja

4. Rywalizacja

Określonej i ograniczonej liczbie osób za prawidłową za zwycięstwo (prawidłową odpowiedź, rozwiązanie zadania, najlepszy wynik tekstu) przyznaje się bonusy. W związku z tym, gracze muszą postarać się, aby dołączyć do ich grona. Rywalizacja idealnie przekłada się na inne mechanizmy. Wytwarza ją się emocje i poczucie niedosytu. A żeby walka była jeszcze bardziej zaostrzone, jako nagrodę można przedstawiać towar lub usługę, której normalnie nie mogą uzyskać inne osoby. Można także motywować graczy do tego, aby zakupili oferowany towar i bonus oddać temu, który zakupi najwięcej. Celem rywalizacji jest zaangażowanie i konwersja.

Na koniec kilka słów o katastrofalnych błędach!

  1. Zmuszanie. To nie działa. Nie można zmuszać. Nie można karać grzywną bądź rozkazywać. Trzeba natomiast zachęcać, czarować, motywować.
  2. Brak celu. Jeśli podczas webinara nie mówisz z konkretnym celem, to niczego nie osiągniesz.
  3. Nawiązanie do pieniędzy. Gra lub zajęcie, które cię się podoba, gdy idzie w parze z pogonią za finansowymi korzyściami, w końcu przestaje cieszyć

Interaktywność

Jeśli podczas swoich webinarów będziesz będziesz prowadzić niekończący się i jednotonowy monolog, to uwierz, że uciekną od ciebie nawet najbardziej zainteresowane wcześniej osoby. Uczestnicy przyszli na webinar, żeby spędzić z wami czas, a nie żeby wysłuchać kolejnego wykładu – nawet jeśli jest on bardzo interesujący i przedstawia wartościowe treści.

Internet jest całkowicie interaktywny. Użytkownik chce być nie tylko słuchaczem. Chce być także autorem. Jako kreator, chce wziąć udział w procesie formowania się treści. Chce zostawiać komentarze, brać udział w ankietach.

Interaktywność

Aktualny temat webinara i starannie dobrane treści – wszystko to może pójść na marne, jeśli zabraknie konkretnej zachęty do działania. Taki efekt można porównać do sytuacji, gdy piłkarz doprowadza piłkę do bramki przeciwnika i w momencie decydującego kopnięcia coś mu nie wychodzi. Gdy dajesz swoim słuchaczom możliwość odpowiedzi na pytania, wzięcia udziału w testach, oceny twojego produktu lub jakości przedstawionego materiału, opowiadania o swoich życzeniach lub udziału w konkursie na najbardziej interesujący komentarz, wtedy już zmieniasz zimnych i pasywnych uczestników w aktywnych. To wszystko to siła interaktywności!

Pomyśl sam: słuchacze, którzy wypełnili wszystkie formularze, zostawili opinie o twoim produkcie i powiedzieli coś o sobie to przede wszystkim ludzie ze szczegółowym profilem w twojej bazie danych, lecz nie tylko. To także potencjalni klienci, już praktycznie gotowi do działania. Otrzymałeś wszystko, co potrzebne, żeby skłonić ich do podjęcia decyzji. Biorąc pod uwagę praktycznie doświadczenie, klienci zaangażowani w kontakt interaktywny podczas webinara prawie zawsze dokonują zakupu lub podejmują inne kroki określone przez prowadzącego. Jeśli mamy być dokładni, konwersja wynosi 85%.

Treści interaktywne to główna siła napędowa przeprowadzanego przez ciebie webinara. Wykorzystają ją maksymalnie, a zobaczysz, że twoi odbiorcy zawsze będą aktywni, „rozgrzani” i gotowi do zakupu.

Copyright © 2015 Aktiv Spółka z o.o.

Mobile language switcher