Тel. +48 (22) 490-81-90
Zamów rozmowę
Testuj bezpłatnie Panel klienta
Zamów rozmowę
Twoje imię:
Ошибка!
Twój numer telefonu:
Ошибка!
pl
eTutorium

Początki Twojego bieznesu e-learningowego: od czego zacząć?

, Opublikowano w Autorska kolumna Anny Verby

Załóżmy, że jesteś ekspertem w określonej dziedzinie wiedzy. Możesz pochwalić się bogatym doświadczeniem w nauczaniu i imponującą listą uczniów oraz absolwentów. Ale co robić, gdy miasto, w którym mieszkasz i pracujesz, nie daje Ci zbyt wielu możliwości? Co więcej, tradycyjne szkolenia wymagają sporo czasu i zasobów, których większość z nas niestety nie ma. Trzeba nie tylko przyjeżdżać na zajęcia odbywające się w określonym miejscu i o danej godzinie, ale i tracić czas na podróż.

Możliwe też, że nigdy jeszcze nie nauczałeś, ale masz umiejętności eksperckie i widzisz siebie w roli odnoszącego sukces szkoleniowca, który dzieli się w swoją wiedzą w Internecie za pośrednictwem możliwości e-learningu. A teraz, przez długi czas zastanawiasz się nad własnym autorskim kursem online, ale nie jesteś pewny swoich sił. Jak w tym przypadku przezwyciężyć swoje słabości i od czego zacząć? Oczywiście wszystko zaczyna się od podjęcia decyzji. Zanim jednak całkowicie poświęcisz się działalności w formacie online, musisz szczerze odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań.

Czy jesteś gotowy stawić czoła wymaganiom biznesowym kształcenia online?

Wiadomo, że znajomość technologii e-learningu, projektowania dydaktycznego i kierowania uczniami są niezbędne i bardzo ważne w dążeniu do osiągnięcia sukcesu. Musisz jednak także dobrze zrozumieć biznesowe aspekty swojego projektu. Mowa o jego integralnych częściach, którymi są prowadzenie negocjacji biznesowych czy samodzielny marketing.

Trzeba też pamiętać, że nawet najbardziej doświadczeni eksperci w świecie e-learningu nie będą w stanie zbudować dobrze prosperującej firmy, jeśli nie będą mieć efektywnej strategii marketingowej. Żeby ją stworzyć, trzeba odpowiednio przeanalizować grupę docelową, określić, które narzędzia marketingowe już działają i jak można wykorzystać je do promowania kształcenia na odległość.

Co więcej, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: czy jesteś gotowy samodzielnie przeprowadzać negocjacje z potencjalnym klientem, aby czerpać maksymalne korzyści ze swojego kursu elektronicznego? Czy potrafisz zarządzać zespołem i współpracować z nim, a także zajmować się budżetowaniem i planowaniem finansowym swojej firmy?

Czy masz jasne pojęcie na temat tego, w jakiej niszy będziesz rozwijać swoją działalność e-learningową? Jaki segment rynku obierzesz za swój cel?

Oczywiście musisz zrozumieć, kim jest Twój potencjalny klient i komu Twój produkt okaże się najbardziej potrzebny. Weźmy za przykład Akademię Finansową „Aktiv”, która obrała za swój docelowy segment rynku gospodarstwa, przedsiębiorstwa i firmy z inwestycjami zagranicznymi. W ten sposób podstawową działalnością Akademii stało się kształcenie w oparciu o Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej.

Dlaczego na początku ważne jest zadawanie sobie tego rodzaju pytań? Odpowiedź jest bardzo prosta – dają one możliwość rozwijania planu marketingowego, który pomoże dotrzeć do interesującej Cię grupy docelowej i zyskać możliwie jak najwięcej korzyści ze swojej wiedzy. Dąż do tego, aby przy pomocy swoich produktów szkoleniowych można było w pełni zaspokoić potrzeby grupy docelowej w wybranej niszy. Aby tak było, nie musisz wcale posiadać wszystkich niezbędnych umiejętności, dzięki którym zrozumiałbyś wszystkie zawiłości programów szkoleniowych – zawsze przecież możesz skorzystać z outsourcingu.

Czy jesteś gotowy ciągle poszerzać swoje umiejętności z zakresu e-learningu?

Myślę, dla wielu z nas jest to oczywiste, że aby osiągnąć sukces w danej dziedzinie, należy maksymalnie skoncentrować się i nieustannie poszerzać swoją wiedzę. Specjalista od e-learningu powinien znać i wykorzystywać w swojej działalności cechy kształcenia osób dorosłych, dobrze orientować się w różnych metodach tego procesu, rozumieć ich zalety i ograniczenia. Co więcej, musi być jednocześnie metodologiem, projektantem pedagogicznym, programistą, itp.

Wiedzę i umiejętności z zakresu e-learningu można podzielić na 2 podstawowe grupy:

  • Specjalizacja – znajomość metodologii tworzenia programów kształcenia i przeprowadzania szkoleń, posiadanie podstaw wiedzy o przyswajaniu informacji przy wykorzystywaniu różnych form procesów nauczania, umiejętność analizy i ustrukturowania informacji.
  • Obszar technologiczn y – wiedza na temat współczesnych technologii informacyjnych,t takich jak projektowanie (w tym projektowanie stron internetowych), programowanie itp. Czy jesteś gotowy nieustannie uczyć się wszystkiego, czego potrzebujesz?

Czy masz ambitny i jednocześnie realny plan?

Nie tylko w biznesie e-learningu, ale i ogólnie w życiu, trzeba wyznaczać cele i terminy ich realizacji. Miej realistyczne poglądy podczas tworzenia planu, ale też ZAWSZE koncentruj się na sukcesie. Bądź ambitny! Zdecyduj sam, ilu klientów chcesz mieć pierwszego miesiąca i w ciągu roku, a następnie określ kroki, które pomogą Ci zrealizować swoje plany.

Oto kilka porad, które pomogą Ci zająć wygodną pozycję na rynku kształcenia na odległość:

  1. Wykorzystuj media społecznościowe do promowania siebie i swoich usług z zakresu kształcenia online.
  2. Utwórz i uzupełniaj na bieżąco portfolio e-learningowe z analizami przypadków, aby zademonstrować swoje umiejętności i doświadczenie.
  3. Umieść na swojej stronie internetowej lub blogu opinie zadowolonych klientów, a także opracuj formularz zwrotny i zadbaj o SEO.
  4. Nie zapominaj o sile networkingu! Regularnie bierz udział w tematycznych wydarzeniach w świecie offline: konferencjach, wystawach, obradach. W Internecie natomiast przyłączaj się do grup e-learningowych i bież udział w dyskusjach.

Na każdym punkcie skupię się bardziej szczegółowo w kolejnych artykułach. Bądź na bieżąco :)

Wszystkie powyższe pytania pomogą Ci realnie ocenić swoje możliwości i gotowość do rozpoczęcia biznesu e-learningowego. Pomogą Ci w tym: pieniądze, charyzma, umiejętności, pomysłowość, zaufanie, komunikacja, niezawodność, znajomi, lojalność, atrakcyjność, lokalizacja, doświadczenie, motywacja, talent, cechy leadera, logika, itp. Do następnego razu!

Copyright © 2015 Aktiv Spółka z o.o.

Mobile language switcher