Тel. +48 (22) 490-81-90
Zamów rozmowę
Testuj bezpłatnie Panel klienta
Zamów rozmowę
Twoje imię:
Ошибка!
Twój numer telefonu:
Ошибка!
pl
eTutorium

Storytelling na webinarze, czyli jak dotrzeć do serc słuchaczy

, Opublikowano w Blog

„W 1886 roku farmaceuta John Pemberton pracował nad stworzeniem mikstury leczniczej na bazie ekstraktów z liści koki i afrykańskich orzechów kola. W rezultacie otrzymał znany obecnie na całym świecie napój Coca-Cola. Jak udało mu się to? Na początku miksturę sprzedawano wyłącznie w aptekach, jednak aptekarz, do którego obowiązków należało rozrabiać ją z wodą, pomylił krany i, zamiast zwykłej wody, zmieszał ją z gazowaną”… .

Gdyby ta informacja, została przedstawiona tak: „Napój Coca-Cola został stworzony w 1886 roku przez farmaceutę Johna Pembertona”, nie zapamiętałbyś jej i nie poświęciłbyś jej zbyt dużej uwagi, prawda?

Wszystko dlatego, że historie są najbardziej skutecznym emocjonalnym „hakiem”, interesują intelektualnie i owładają umysłem oraz duszą słuchacza, zmuszając go do odważniejszego, świeższego i szybszego myślenia. Tylko przekazywane w ten sposób informacje na długo pozostają w pamięci i ustawiają myśli odbiorców we wskazanym przez ciebie kierunku.

Sztuka storytellingu: w czym tkwi moc historii?

„Kto potrafi ciekawie opowiadać historie, ten rządzi światem” - właśnie według tego powiedzenia żyli starożytni Indianie. I nic dziwnego! Żaden logiczny dowód ani mądre przemówienie nie zatrzymają słuchacza, nie zostaną zapamiętane na długo i nie wywołają tak silnego zaufania, jak historia. Technikę tę, nazwaną „storytellingiem” zaczęto aktywnie wykorzystywać w biznesie, marketingu i kształceniu. Bardzo dobrze sprawdza się zarówno w szkołach podstawowych, jak i na uniwersytetach, podczas konferencji, negocjacji oraz prezentacji. I oczywiście webinarów!

Dlaczego tak łatwo zapamiętujemy historie, a tak trudno zapamiętać nam fakty przedstawione w postaci grafik, list i tabeli?

Opowiadając historie, dostarczamy ludziom emocji, sprawiamy, że narracja staje się jeszcze bardziej dynamiczna. Fikcyjne czy prawdziwe, historie urzekają swoimi fabułami, bohaterami i wydarzeniami. Właśnie dlatego opowiadanie to świetny sposób przekazywania wiedzy i doświadczenia życiowego. Uzupełniając materiał teoretycznymi ciekawymi bohaterami i wydarzeniami, zwiększamy zainteresowanie tematem i motywujemy słuchaczy do udziału w procesie kształcenia. Same cyfry są bowiem nudne i mało angażujące.

Dobra opowieść to interaktywny dialog między prowadzącym i uczestnikami, nawet jeśli uczestnicy nie wypowiedzą ani słowa.

Wypada jednak podkreślić, że współcześni słuchacze są odrobinę bardziej wymagający: już nawet nie reagują na banalne, suche i pozbawione emocji teksty. Dlatego też tak ważne jest, aby przedstawiać ostrzejsze momenty, które wyraźnie zainteresują odbiorcę i wywołają efekt WOW.

Jaki z tego wniosek? Wyłącznie dobre opowiadanie podczas webinara nie wystarczy. Trzeba przedstawić historię, która spotka się z uznaniem odbiorców. Przede wszystkim powinna ona odpowiadać twoim celom i dyskretnie wtapiać się w treści wykładu. Opowiadanie powinno zainteresować słuchaczy, zaangażować ich emocjonalnie i intelektualnie lub spodobać się pod względem estetycznym. Tylko w ten sposób osoby, którym przedstawiasz historię, na pewno staną się twoimi sojusznikami!

Chcesz, aby twój webinar zawładnął umysłem i duszą każdego odbiorcy? Jeśli tak, to nie męcz słuchaczy grafikami, samą teorią i nudnymi faktami – opowiadaj im wciągające historie. To właśnie ten sposób wykorzystują podczas swoich wystąpień, w tym również podczas seminariów online, odnoszący sukcesy mówcy.

Ale skąd wziąć chwytliwą historię?

Dobrze, jeśli jesteś mówcą lub tutorem, który nieustannie znajduje się w centrum interesujących wydarzeń. A jeśli tak nie jest, to co wtedy? Zrezygnować z pomysłu opowiadania historii? Oczywiście, że nie!

Źródeł interesujących opowieści może być wiele. Oto tylko niektóre z nich:

  • Twoje osobiste historie. Mogą to być przykłady z życia oraz zabawne historie z pracy, z którymi wcześniej miałeś bezpośrednią styczność i które wywarły na tobie ogromne wrażenie.
  • Historie z życia innych osób (twoich przyjaciół, znajomych, kolegów z pracy, itp.). Przypomnij sobie, co zaangażowało i ciebie oraz co w tobie wywołało zainteresowanie oraz potok emocji.
  • Anegdoty, żarty lub zabawne zmyślone historie. Najważniejsze, żeby były dość istotne i bliskie ci emocjonalnie.
  • Kino. W gruncie rzeczy, w filmach można trafić na sceny, które skupiają na sobie sporą uwagę odbiorców i tym samym angażują ich. Na przykład, na stronie kinopoisk.ru znajduje się rozdział „Interesujące fakty”, który przedstawia unikalne informacje o poszczególnych filmach.
  • Obecne i wcześniejsze wydarzenia. To źródło również może zaoferować ci ciekawą historię. Szczególnie istotną rolę odgrywają tu różnego rodzaju zabawne przypadki i humorystyczne opowieści.
  • Artykuły z interesującymi faktami. Internet aż kipi od historii. Wystarczy tylko wpisać w wyszukiwarkę „interesujące fakty i historie”. W ten sposób na pewno znajdziesz coś, co szczególnie będzie pasować do twojego webinara.

Co jeszcze jest ważne?

Ładnie, dynamicznie, interesująco – no tak! Ale powinieneś też pamiętać, że nie każda opowiedziana lub przeczytana przez ciebie historia to Storytelling.

  • Sens i treść. Historia powinna odpowiadać rzeczywistości, doświadczeniu życiowemu. Jej obowiązkowe elementy to: rozwijająca się fabuła, wydarzenia i oczywiście „przyprawy nadające smaku całej historii”, czyli metafory.
  • Cele i wnioski. Wartościowa historia pozytywnie oddziałuje na emocje i rozum. Od samego początku powinna przedstawiać zrozumiałą ideę, w oparciu o którą będzie się rozwijać.
  • Reprezentatywność. Nikogo nie zainteresuje ogrom informacji, nawet jeśli zostaną one przedstawione ustnie. Najlepiej będzie stworzyć ożywioną historię, kształtując ją w ładną prezentację.
  • Prosta i krótka historia lepsza niż złożona i długa. Dlatego też, jeśli odejdziesz daleko od tematu, słuchacz szybko straci zainteresowanie i skorzysta z czegoś ciekawszego. Żadnego lania wody, tylko konkrety.
  • Unikalne słowa. Mózg człowieka reaguje na niektóre słowa wykorzystywane przez sukcesywnych operatorów i mówców w celu nadania historii jeszcze bardziej wyrazistych kolorów. Na przykład, wykorzystując wyrażenie „brak czasu”, osiągniesz mniejszy rezultat niż wtedy, gdy powiesz „no time”. Najważniejsze, aby nie przesadzać z egzotycznymi słowami.

Storytelling to jednocześnie i technika, i sztuka.

Wyjątkowość polega na tym, że przy całej swojej skuteczności, historie nie są jednoznacznymi narzędziami. Nie obowiązują je żadne sztywne zasady, a jedynie ogólne reguły. Przy użyciu opowieści, nawet najbardziej skomplikowane dane analityczne nabierają „ludzkiej postaci”. Historie są wartościowe, gdyż stanowią znakomity sposób utwierdzania i motywacji, jednocześnie bawiąc odbiorców i na długo pozostając w ich pamięci.

Bez względu na to, nad jakim projektem pracujesz, i tak jest on tworzony dla ludzi. Chciałbyś, aby twój webinar zawładnął umysłami i sercami odbiorców? Nie zamęczaj słuchaczy grafikami – lepiej opowiedzieć im historię. Wtedy szybko zobaczysz, że zaczynasz osiągać swoje cele.

To właściwie wszystko. Mamy nadzieję, że ten materiał był dla ciebie przydatny i interesujący oraz że wyniosłeś z niego coś nowego. Życzymy ci świeżych i innowacyjnych pomysłów oraz ekscytujących storytellingów. Opowiadaj swoje historie i przekształcaj swoje wydarzenia w ciekawy i efektywny proces. Ludzie lubią wysłuchiwać historii, a to oznacza, że polubią też twój webinar!

Copyright © 2015 Aktiv Spółka z o.o.

Mobile language switcher